Case
Maaltijden assemblagelijn
Klant
catering sectorDoelstelling
Het doel van de installatie is het volautomatisch opdekken van maaltijdtrays en deze in vliegtuigtrolley’s te plaatsen.
Capaciteit en flexibiliteit zijn hierbij twee key woorden. De klant wil gemiddeld 30.000 maaltijden per dag kunnen verwerken. Daarnaast komt ook de vraag om een uitermate flexibele installatie, met een systeem dat verschillende types trays kan verwerken en daarop allerhande producten met uiteenlopende vormen kan plaatsen.
Projectdesign
Op basis van de opgestelde richtlijnen zetten we diverse scenario’s uit. Vervolgens maken we, met de expertise van beide partijen, de puzzel. Het concept resulteert in een dynamische, modulaire installatie met vier tussenbuffers op strategische plaatsen die eventuele vertragingen opvangen.
Aanpak
Het dynamische, modulaire concept vertaalt zich in het opdelen van de installatie in vier kritische fases: de aanvoer van grondstoffen, het assembleren van de trays, het plaatsen van de trays in de trolleys en het bufferen van deze fases.
Het werken met tussenbuffers geeft een uitermate groot voordeel. Wanneer zich nu een tijdelijk probleem voordoet in één van de units, dan kunnen de voorafgaande units gewoon blijven draaien. Door het gebruik van deze buffers ontstaat een harmonicabeweging die een algemene stilstand kan voorkomen.
Het ERP-systeem van KCS geeft door welk type maaltijd op welke plaats in de trolley dient te komen. Die informatie wordt vertaald naar een code, die de robots in de assemblagelijn in staat stellen om de juiste producten op de juiste plaats op de tray te plaatsen. Dit wordt gecontroleerd door een visionsysteem.
“Een snellere, flexibelere, klantgerichtere en goedkopere productie met het nieuwe robotsysteem”
Dhr. Maarten Stienen, Managing Director KCS
Resultaat
De nieuwe assemblagelijn behoort tot de modernste en innovatiefste ter wereld en kan maximaal 36.000 maaltijden per dag verwerken.